Odkryj nasz online marketplace
Oferta stacjonarna
  • % Oferta
  • Gazetka
  • Kaufland Card
  • Asortyment
  • Akcje i konkursy
  • Usługi
  • Przepisy
  • Leksykon żywności
  • Inspiracje
  • O firmie
  • Kariera
Online marketplace
flag Kraj  Polska

Czas reakcji monitora: objaśnienie i porady dotyczące zakupu [Źródło obrazu nagłówka: iStock.com/gorodenkoff]

Czas reakcji monitora: objaśnienie i porady dotyczące zakupu

Chcesz kupić nowy monitor i zastanawiasz się, jaki jest jego czas reakcji i jaką rolę odgrywa to przy wyborze? Objaśniamy, co oznacza ten termin i na co należy zwrócić uwagę przy podejmowaniu decyzji.


1. Czym jest czas reakcji monitora?

Terminy czas reakcji, czas odpowiedzi (response time) i czas przełączania odnoszą się do czasu potrzebnego pikselowi na przełączenie się z jednego koloru na inny. Czas ten mierzony jest w milisekundach i wynosi zwykle mniej niż 10 ms. Bardzo szybkie monitory do gier mogą nawet oferować (teoretyczne) wartości poniżej jednej milisekundy.

Rozróżnienie: czas reakcji, częstotliwość odświeżania, opóźnienie wejścia

Uwaga: Czas reakcji istotnie różni się od częstotliwości odświeżania (refresh rate) i opóźnienia wejścia (= input lag)!

Częstotliwość odświeżania (FPS, frames per second) wskazuje, ile obrazów (klatek) może wyświetlić monitor w ciągu jednej sekundy. Podawane jest to w hercach (60 Hz = 60 klatek na sekundę).

Z kolei termin opóźnienie wejścia opisuje opóźnienie między wejściem (np. poruszeniem myszą) a wyświetleniem wyniku (ruchem kursora) na ekranie. Opóźnienie wejścia obejmuje między innymi czas transmisji sygnału przez kabel i czas reakcji, a zatem jest zawsze dłuższe niż sam czas reakcji.

Ogólnie rzecz biorąc, krótsze czasy reakcji zapewniają lepszy obraz, istnieją jednak również pewne ograniczenia. Poniżej dowiesz się, kiedy warto kupować monitor z krótkim czasem reakcji i na co zwracać przy tym uwagę.

Biurko do gamingu Czas reakcji monitora jest również ważny w gamingu. [Źródło: iStock.com/gorodenkoff]

1.1 Metody pomiaru

Nie istnieje jednolita, wiążąca procedura ustalania i określania czasu reakcji monitorów. Dlatego dane od różnych producentów są porównywalne tylko w ograniczonym zakresie. Z reguły stosuje się dwie różne procedury, z których każda pokrywa całe spektrum kolorów. Ważne jest jednak, aby je rozróżniać:

  • BWT: w przypadku black-white-time mierzony jest czas wymagany do zmiany z koloru ciemnego na jasny i z powrotem.
  • GtG: metoda gray-to-gray działa w podobny sposób, ale zaczyna się i kończy na bardziej złożonych wartościach szarości. Ustalona wartość jest odpowiednio wyższa niż w przypadku BWT, ale pozwala na uzyskanie bardziej precyzyjnych informacji.
Podsumowanie:

Jeśli przy zakupie monitora chcesz porównać czas reakcji różnych modeli, upewnij się, że dla obu urządzeń zastosowano tę samą metodę pomiaru. Jeśli to możliwe, orientuj się według wartości GtG.

1.2 Znaczenie częstotliwości odświeżania

Jeśli chodzi o czas odpowiedzi, należy również wziąć pod uwagę częstotliwość odświeżania: kiedy te dwie wartości nie są zharmonizowane, może to negatywnie wpływać na obraz. Obowiązuje przy tym zasada: czas reakcji musi być krótszy niż czas wyświetlania jednego obrazu.

Przykładowe wyliczenie

Częstotliwość odświeżania monitora wynosi 60 Hz, co oznacza, że może on wyświetlać 60 obrazów na sekundę.

1 sekunda : 60 Hz = 0,01667

Zgodnie z powyższym jeden obraz lub klatka wyświetlane są przez 16,67 milisekundy. W związku z tym czas reakcji dla ostrego obrazu musi być krótszy niż 16,67 milisekundy.

Jeśli jednak czas przełączania jest dłuższy niż częstotliwość, (niektóre) piksele nadal są w pierwszym przejściu koloru, podczas gdy przesyłana jest już do nich następna informacja. Prowadzi to do rozmycia obrazu z powodu smużenia, czyli tak zwanego ghostingu.

Smużenie lub ghosting na telewizorach Ghosting: przy ruchu obraz staje się niewyraźny. [Źródło: iStock.com/Dmytro Aksonov]

Nawet jeśli dotrzymywany jest wymagany czas reakcji, nadal może dochodzić do ghostingu: niektóre zmiany kolorów trwają dłużej niż inne, przez co efekt smużenia może też występować czasem przy zwykle wystarczających wartościach. Także w tym przypadku bardziej wiarygodna jest wartość GtG.

Poniższa tabela zawiera orientacyjne wartości maksymalnego czasu reakcji dla najbardziej powszechnych częstotliwości odświeżania:

Częstotliwość odświeżania Maksymalny czas reakcji
60 Hz 16,67 ms
75 Hz 13,33 ms
100 Hz 10,00 ms
120 Hz 8,33 ms
144 Hz 6,94 ms
240 Hz 4,17 ms
Podsumowanie:

Przy zakupie monitora należy zwrócić uwagę na podaną częstotliwość odświeżania w stosunku do czasu reakcji. Jest to szczególnie ważne w przypadku szybkich monitorów do gamingu z wysoką liczbą klatek na sekundę, ponieważ w przeciwnym razie może pojawić się tzw. ghosting.

1.3 Wady krótkich czasów reakcji

Oprócz opisanego powyżej smużenia pogorszenie jakości obrazu mogą powodować także inne efekty związane z krótkim czasem reakcji monitora.

  • Podczas wysyłania sygnałów obrazu informacje przetwarzane są w różny sposób – na przykład w celu zwiększenia jasności, zastosowania niebieskich filtrów i korekcji kolorów. W celu osiągnięcia możliwie najszybszej reakcji ta forma przetwarzania obrazu jest jednak przez niektóre monitory nadpisywana. W rezultacie kolory wydają się na przykład bardziej matowe, a obraz jest ogólnie ciemniejszy.
  • To samo dotyczy zintegrowanej funkcji overdrive: zapewnia ona, że poszczególne piksele są zasilane wyższym napięciem, aby umożliwić szybsze zmiany kolorów. Zwiększona prędkość prowadzi jednak do niedokładności. Rezultat jest znany jako odwrotny ghosting, overshoot pikseli lub motion blur (rozmycie ruchu): poruszające się obiekty pozostawiają za sobą widoczny ślad. Jednak funkcja overdrive oferuje najczęściej różne tryby, w których jakość obrazu i czas reakcji są idealnie zharmonizowane.
Podsumowanie:

Czasy reakcji monitorów mogą być również za mocno skrócone, co ma różnego rodzaju negatywny wpływ na wyświetlane obrazy. Dlatego warto odpowiednio przetestować różne opcje ustawień lub funkcje specjalne.

2. Kto powinien zwracać uwagę na krótkie czasy reakcji?

Monitory niekoniecznie muszą oferować krótki czas przełączania: dla wielu zastosowań stosunkowo wysokie wartości również są wystarczające.

W szczególności osobom grającym często zależy na szybkich reakcjach, ponieważ mogą one decydować o zwycięstwie lub porażce. Dotyczy to zwłaszcza szybkich sekwencji gry, typowych dla gatunków, takich jak:

  • strzelanki pierwszoosobowe
  • gry walki
  • gry wyścigowe

Dlatego zwracaj uwagę na dobry czas reakcji zwłaszcza wtedy, gdy jesteś osobą grającą. Podstawowa zasada brzmi: czas reakcji monitorów do gier powinien wynosić maksymalnie 5 milisekund. Jeśli natomiast grasz w gry strategiczne z powolnymi zmianami obrazu lub jeśli szybkie reakcje osoby grającej nie są kluczowe, niższe wartości też mogą być wystarczające.

W przypadku następujących zastosowań nie zauważa się żadnych opóźnień mimo powolnej reakcji:

  • aplikacje biurowe
  • surfowanie po internecie
  • czytanie i pisanie wiadomości e-mail
  • oglądanie filmów wideo, streaming

Do filmów na przykład wystarczające są również czasy reakcji od 12 do 16 milisekund.

3. Inne aspekty przy zakupie monitora

Oprócz czasu reakcji przy wyborze nowego monitora komputerowego należy wziąć też pod uwagę podane niżej kryteria:

  • Częstotliwość odświeżania: liczba klatek na sekundę powinna być jak najwyższa, zwłaszcza do gamingu. Zapewnia to płynne wyświetlanie przejść obrazu i brak smużenia. W przypadku monitorów do gier częstotliwość powinna zatem wynosić co najmniej 120 Hz.
  • Rozdzielczość: im wyższa rozdzielczość, tym więcej szczegółów można rozpoznać. W związku z tym, że monitory mają mniejszą odległość oglądania niż telewizory, poszczególne piksele w dużych modelach łatwo mogą stać się rozpoznawalne. Full HD wystarcza zwykle dla monitorów biurowych do 24 cali, podczas gdy większe modele od 27 cali powinny oferować rozdzielczość co najmniej WQHD. Rozdzielczość 4K/UHD nie jest zwykle zalecana, ponieważ wymaga – zwłaszcza w przypadku gamingu – dużej mocy obliczeniowej, której większość kart graficznych nie jest w stanie zaoferować.
  • Złącza: złącza do monitorów również odgrywają ważną rolę, ponieważ znacznie się różnią pod względem liczby klatek na sekundę i oferowanej rozdzielczości. DisplayPort i DVI pozwalają uzyskiwać najwyższą częstotliwość, podczas gdy HDMI obsługuje rozdzielczość do 8K.

4. Często zadawane pytania

  • Jak ważny jest czas reakcji monitorów?

    Odpowiedź na to pytanie zależy od planowanego wykorzystania: czas reakcji odgrywa jedynie podrzędną rolę w przypadku aplikacji biurowych, natomiast zapewnia szybkie sekwencje obrazu na przykład w przypadku gier akcji, wyświetlając je płynnie i bez smużenia. Dlatego szczególnie w przypadku monitorów do gamingu jest to ważne kryterium zakupu.

  • Jaki czas reakcji monitora jest dobry do gamingu?

    Czas reakcji monitora do gamingu może w przypadku szybkich gier (strzelanki pierwszoosobowe, gry walki, gry wyścigowe itp.) decydować o zwycięstwie lub porażce. W związku z tym powinien być odpowiednio krótki i wynosić maksymalnie 5 milisekund. Idealne wyświetlanie obrazu wymaga jednak spełnienia także innych kryteriów.

  • Ile herców powinien mieć monitor do gamingu?

    Aby idealnie odwzorować szybkie zmiany obrazu, częstotliwość odświeżania monitorów do gamingu powinna być jak najwyższa i wynosić co najmniej 120 Hz. Ponadto dla realistycznych wrażeń z gry kluczowe znaczenie mają czynniki takie, jak czas reakcji.

  • Co muszę wziąć pod uwagę przy wyborze monitora?

    Do najważniejszych aspektów przy zakupie monitora należą:

    • czas reakcji
    • częstotliwość odświeżania
    • rozdzielczość
    • złącza
Co ma kluczowe znaczenie dla czasu reakcji monitora – podsumowanie

Czas reakcji jest również określany jako czas odpowiedzi, czas przełączania lub response time i opisuje czas potrzebny pikselowi na zmianę koloru. Wartość podawana jest w milisekundach (ms).

  • Generalnie krótsze czasy reakcji zapewniają lepsze wyświetlanie obrazu.
  • Najlepiej orientować się według wartości GtG.
  • Czas reakcji (w ms) musi być krótszy niż czas wyświetlania jednej klatki (w ms) (= 1 sekunda podzielona przez częstotliwość odświeżania w hercach razy 100).
  • Krótkie czasy reakcji są szczególnie ważne dla osób grających (w strzelankach pierwszoosobowych, grach walki, grach wyścigowych itp.), w przypadku innych zastosowań mają mniejsze znaczenie.

W przypadku monitorów do gamingu czas reakcji powinien wynosić maksymalnie 5 ms.

Słownik pojęć
  • Czas reakcji: okres czasu, w którym piksel zmienia kolor na inny
  • Czas odpowiedzi: synonim czasu reakcji; okres czasu, w którym piksel zmienia kolor na inny
  • Response time: synonim czasu reakcji; okres czasu, w którym piksel zmienia kolor na inny
  • Czas przełączania: synonim czasu reakcji; okres czasu, w którym piksel zmienia kolor na inny
  • Częstotliwość odświeżania: liczba obrazów (klatek), które monitor może wyświetlić na sekundę; określana w FPS (klatkach na sekundę) lub hercach (Hz)
  • Opóźnienie wejścia: czas pomiędzy wejściem (np. ruchem myszy) a wyświetleniem na ekranie; określany również jako input lag
  • BWT: black-white-time; czas potrzebny pikselowi na zmianę z ciemnego na jasny i z powrotem; mniej precyzyjny niż GtG
  • GtG: gray-to-gray; czas wymagany do zmiany piksela między złożonymi odcieniami szarości; bardziej precyzyjny niż BWT
  • Ghosting: smużenie na ekranach, gdy czas reakcji jest dłuższy niż częstotliwość odświeżania
  • Funkcja overdrive: zasilanie pikseli wyższym napięciem w celu uzyskania szybszych zmian kolorów
  • Odwrotny ghosting: ślad za obiektami poruszającymi się na monitorze; może wystąpić w wyniku funkcji overdrive; znany również jako overshoot pikseli i motion blur
  • Overshoot pikseli: ślad za obiektami poruszającymi się na monitorze; może wystąpić w wyniku funkcji overdrive; znany również jako overshoot pikseli i motion blur
  • Motion blur: ślad za obiektami poruszającymi się na monitorze; może wystąpić w wyniku funkcji overdrive; znany również jako overshoot pikseli i rozmycie ruchu
  • Full HD: rozdzielczość 1920 x 1080 pikseli
  • WQHD: rozdzielczość 2560 x 1440 pikseli
  • 4K/UHD: rozdzielczość 4096 x 2160 pikseli (4K) lub rozdzielczość 3840 x 2160 pikseli (UHD)
  • DisplayPort: standard połączenia do transmisji cyfrowych sygnałów obrazu i dźwięku
  • DVI: Digital Video Interface, złącze do analogowej i cyfrowej transmisji sygnałów obrazu
  • HDMI: High Definition Multimedia Interface, interfejs w urządzeniach elektronicznych, który przesyła cyfrowe sygnały audio i wideo
  • 8K: rozdzielczość 7680 x 4320 pikseli
Zdjęcie redakcji
Zaufanie jest dobre, kwerenda jest lepsza!
Od 2005 roku redakcja dostarcza przydatnych informacji dotyczących Twoich ulubionych produktów. Nasi eksperci pomagają w wyborze artykułów i odpowiadają na najczęściej zadawane pytania.