Odkryj nasz online marketplace
Oferta stacjonarna
  • % Oferta
  • Gazetka
  • Kaufland Card
  • Asortyment
  • Akcje i konkursy
  • Usługi
  • Przepisy
  • Leksykon żywności
  • Inspiracje
  • O firmie
  • Kariera
Online marketplace
flag Kraj  Polska

Telefon komórkowy dla dziecka: na co zwrócić uwagę [Źródło obrazu nagłówka: iStock.com/FatCamera]

Telefon komórkowy dla dziecka: na co zwrócić uwagę

Dzisiejsze dzieci, w przeciwieństwie do swoich rodziców, dorastają ze smartfonami jako czymś oczywistym. Niemniej jednak wielu dorosłych waha się przed zakupem pierwszego telefonu komórkowego dla swojego dziecka. Zastanawiasz się, od kiedy własny telefon komórkowy jest odpowiedni dla dziecka i co należy wziąć pod uwagę przy jego zakupie? Na te i inne pytania odpowiadamy w naszym poradniku zakupowym.


1. Jaki telefon komórkowy jest najlepszy dla dziecka?

Telefon komórkowy dla dziecka ma wiele zalet: Twoja latorośl może dzięki niemu zawsze skontaktować się z Tobą w nagłym przypadku albo powiadomić Cię na przykład, jeśli spóźni się na autobus. Aby zapewnić użytkowanie odpowiednie do wieku, smartfony dla dzieci powinny być przejrzyste i łatwe w obsłudze – przy zakupie należy zatem wziąć pod uwagę kilka aspektów, które poniżej podsumowaliśmy:

W skrócie

Najważniejsze aspekty

  • odpowiedni rozmiar ekranu: Ręce dziecka zwykle dobrze radzą sobie z ekranami o przekątnej 5 cali.
  • umiarkowana cena: Na początek wystarczy tani model, którego utrata lub uszkodzenie będzie łatwe do zaakceptowania.
  • długi czas pracy baterii: Wydajne baterie są przydatne, jeśli często zapominasz o ich naładowaniu.
  • intuicyjna obsługa: Zbyt wiele funkcji może przerastać dziecko, więc na początek lepszy będzie telefon z przyciskami niż model z ekranem dotykowym.
  • tryb kontroli rodzicielskiej: Funkcja ta jest szczególnie ważna w przypadku telefonów z dostępem do internetu.
  • wytrzymała konstrukcja: Właściwości amortyzujące i wodoodporne chronią przed uszkodzeniami.
  • transparentne koszty: Karty prepaid czy możliwe najniższe abonamenty chronią przed nieprzyjemnymi niespodziankami (na przykład, jeśli dziecko zbyt długo surfuje po internecie bez stałego łącza).

Funkcje telefonów dla dzieci mogą się znacznie różnić: o ile klasyczne telefony komórkowe dla najmłodszych mają tylko podstawowe funkcje, takie jak wysyłanie wiadomości tekstowych i wykonywanie połączeń, to inne modele, odpowiedniejsze dla starszych dzieci, prawie niczym nie różnią się od smartfonów ich rodziców. Można za ich pomocą robić zdjęcia i nagrywać filmy oraz korzystać z aplikacji takich jak WhatsApp.

Ważne funkcje telefonów komórkowych dla dzieci Zakres funkcji telefonu komórkowego powinien przede wszystkim zależeć od wieku dziecka.

Następujące funkcje są typowe w smartfonach dla dzieci:

  • Lokalizator GPS: W zależności od indywidualnej sytuacji przydatny może być telefon komórkowy dla dziecka z lokalizatorem GPS. Dzięki temu dorośli mają w dowolnym momencie możliwość sprawdzenia lokalizacji dziecka. Aby jednak nie wpływać negatywnie na relację zaufania, rodzice powinni wcześniej poinformować dziecko o tej funkcji i korzystać z niej tylko wtedy, gdy jest to absolutnie konieczne.
  • Przeglądarka internetowa bezpieczna dla dzieci: Wiele telefonów dla dzieci ma już zainstalowaną bezpieczną przeglądarkę. Jeśli jednak dajesz dziecku na przykład jeden ze swoich starych smartfonów, pobierz przeglądarkę bezpieczną dla dzieci. Pozwala ona nie tylko blokować określone strony i zakupy, ale także z góry ograniczyć czas użytkowania.
  • Chroniony hasłem Sklep Play: Sklepy z aplikacjami, takie jak Google Play Store, można zablokować hasłem, aby dziecko nie mogło dokonywać niepożądanych zakupów.
  • Komunikator działający tylko w sieci WLAN: Innym sposobem na zaoszczędzenie kosztów jest korzystanie z funkcji komunikatora, które mogą być używane tylko w sieci WLAN. Oznacza to, że z internetu można korzystać tylko w domu lub u przyjaciół.
  • Tryb rodzicielski: Jeśli dany smartfon ma tryb rodzicielski, pobieranie aplikacji czy dostosowywanie czasu ekranowego możliwe jest tylko w tym trybie. Tryb rodzicielski chroniony jest hasłem.
  • Tryb szkolny: Aktywowanie trybu szkolnego na telefonie dziecka umożliwia dziecku naukę bez rozpraszania się telefonem. W tym trybie telefon komórkowy jest nie tylko wyciszony, ale w zależności od modelu nie przesyła wiadomości ani nie odbiera połączeń. Czas działania trybu szkolnego można elastycznie dostosowywać.

2. Zalecenia dotyczące wieku i wskazówki użytkowania

Decyzja, kiedy telefon jest odpowiedni dla dziecka, powinna być podejmowana indywidualnie. Twoje dziecko często samodzielnie się przemieszcza lub jeździ do szkoły, korzystając z transportu publicznego? Rodzice nie mieszkają razem, więc posiadanie własnego telefonu komórkowego ułatwia dziecku komunikację z obydwojgiem rodziców?

Zastanawiasz się, jaki telefon komórkowy jest odpowiedni dla danego wieku? Poniższa tabela może pomóc w podjęciu decyzji:

Wiek Model telefonu komórkowego Funkcje
nauczanie początkowe telefon komórkowy dla seniora, telefon z przyciskami awaryjnymi lub telefon dla dziecka duże, czytelne przyciski
brak dostępu do internetu
funkcja zdjęć w książce telefonicznej
przycisk alarmowy skojarzony z numerem telefonu rodziców
często tylko do połączeń telefonicznych
nauczanie początkowe smartwatch dla dzieci często z funkcją GPS
możliwość sparowania z aplikacją na telefonie komórkowym rodzica
zwykle z funkcją telefonowania i przesyłania wiadomości
przycisk połączenia alarmowego
po okresie nauczania początkowego pierwszy własny smartfon często także smartfon dla seniora
duże przyciski z ilustrowanymi funkcjami
kamera do robienia zdjęć i nagrywania filmów wideo
uproszczone systemy operacyjne (np. Android)
możliwe aplikacje, takie jak WhatsApp

Zwłaszcza wtedy, gdy wybrany telefon ma dostęp do internetu, warto ustalić stałe godziny korzystania z telefonu przez dziecko. Możesz się przy tym kierować poniższymi zaleceniami:

Wiek Zalecany czas przed ekranem
3-5 lat 30 minut jednorazowo
6-9 lat 60 minut jednorazowo
10 lat dziesięć minut czasu przed ekranem na rok życia dziennie lub jedna godzina na rok życia tygodniowo

3. Jak skonfigurować telefon komórkowy dla dziecka

Aby zapewnić bezpieczne korzystanie z urządzenia, zaleca się skonfigurowanie nowego telefonu komórkowego dziecka przed pierwszym użyciem. Oto kilka wskazówek. Pamiętaj, że wymagane kroki mogą różnić się w zależności od systemu operacyjnego i zakresu funkcji.

Porada: Szczególnie praktyczne są urządzenia z systemem Android, na których można skonfigurować różne konta użytkowników. Jeśli jedno z rodziców przeprowadzi początkową konfigurację i zidentyfikuje się jako „właściciel” urządzenia, może następnie skonfigurować drugie konto użytkownika dla dziecka. Po wykonaniu tych czynności można kontynuować konfigurację, korzystając z poniższych wskazówek. Konfiguracja ta gwarantuje, że żadne środki bezpieczeństwa nie mogą zostać usunięte z konta dziecka bez zgody głównego użytkownika.

Dziecko z telefonem komórkowym Skonfiguruj telefon komórkowy dziecka przed pierwszym użyciem, aby zapewnić bezpieczne korzystanie z urządzenia. [Źródło: iStock.com/YakobchukOlena]

  • Ustawienie kodu PIN: Aby chronić telefon i znajdujące się na nim dane przed nieautoryzowanym dostępem, warto również na telefonie komórkowym dziecka ustawić kod PIN. Dobrze jest użyć tego samego czterocyfrowego kodu dla karty SIM i ekranu, dzięki czemu dziecko łatwiej go zapamięta.
  • Blokowanie aplikacji: Zwłaszcza jeśli dziecko jest starsze i ma smartfon z pełnym zakresem funkcji, warto wcześniej zablokować niektóre aplikacje. Najprostszym sposobem na to jest aktywowanie funkcji kontroli rodzicielskiej w sklepie z aplikacjami lub zablokowanie sklepu hasłem, znanym tylko rodzicowi. Gdy dziecko będzie chciało pobrać aplikację, może to zrobić wyłącznie razem z osobą dorosłą. Jeśli kontrola rodzicielska w sklepie jest aktywna, wyświetlają się tylko treści odpowiednie dla wieku. Ponadto można zezwolić na korzystanie z aplikacji, takich jak TikTok lub Spotify, tylko w trybie ograniczonym, w wyniku czego nieodpowiednie treści pozostaną ukryte.
  • Ustalenie czasu korzystania: Aby uniknąć problemów, dobrze jest wcześniej ustalić stałe godziny korzystania z telefonu.
  • Jasne zasady: Oprócz czasu korzystania rodzice powinni również zwracać uwagę na to, kiedy i gdzie dzieci używają swoich telefonów komórkowych. Korzystania z telefonów komórkowych należy unikać zwłaszcza w szkole lub przy jedzeniu.
  • Ochrona danych: Rodzice powinni wspierać kompetencje medialne swoich dzieci. Obejmuje to również wyjaśnienie, co dzieje się z danymi użytkownika, gdy są udostępniane w internecie. W rodzinie powinno się na przykład rozmawiać o tym, jakie zdjęcia lub filmy można udostępniać w aplikacjach typu Instagram czy TikTok.
  • Wyłączenie funkcji Bluetooth: Aby zapobiec otrzymywaniu przez dziecko niechcianych danych od osób nieznajomych, najlepiej jest całkowicie wyłączyć funkcję Bluetooth.
  • Zapobieganie zakupom w aplikacjach: Gry często zachęcają do dodatkowych zakupów. Aby temu zapobiec, można ustawić odpowiednią blokadę. W sklepie Google Play opcja ta nazywa się „Wymagana autoryzacja zakupów”, w sklepie Apple App można ją aktywować w ustawieniach hasła.

Informacja: Zarówno Google, jak i Apple oferują aplikacje, za pomocą których rodzice mogą kontrolować telefon komórkowy swojego dziecka („Google Family Link” i „Apple Family Sharing”). Aplikacje te są szczególnie przydatne dla rodziców młodszych dzieci, w przypadku których korzystanie z telefonu komórkowego powinno być monitorowane dokładniej niż w odniesieniu do nastolatków. Za pomocą tych aplikacji rodzice mogą nie tylko blokować aplikacje i treści, ale także aktywować okresy blokowania lub ręcznie zatwierdzać pobierane pliki, zanim zostaną zainstalowane na telefonie komórkowym dziecka.

4. Często zadawane pytania

  • Jaki telefon komórkowy jest odpowiedni dla 10-latka?

    W dzisiejszych czasach wiele dzieci posiada smartfony już po zakończeniu etapu nauczania początkowego. Większość 10-latków chce mieć telefon komórkowy bez klawiatury, tylko z ekranem dotykowym, który ma nie tylko zwykłe funkcje połączeń i wiadomości tekstowych, ale także dostęp do internetu, aparat fotograficzny i popularne aplikacje, takie jak WhatsApp czy YouTube.

  • W jakim wieku dziecko powinno dostać swój pierwszy telefon?

    Nie można generalnie odpowiedzieć na pytanie, od kiedy warto wyposażyć dziecko w telefon komórkowy. W zależności od sytuacji życiowej możliwość kontaktu z dzieckiem w dowolnym momencie może być potrzebna już od nauczania początkowego. Prawdziwy smartfon z dostępem do internetu dzieci powinny jednak otrzymywać najwcześniej od późniejszych etapów nauczania.

  • Jaki telefon jest odpowiedni dla dziecka w piątej klasie szkoły podstawowej?

    Wiele dzieci chce mieć smartfona już w piątej klasie. Aby nauczyć się korzystania z telefonu, odpowiednie mogą być zarówno modele podstawowe, jak i smartfony „odziedziczone” po rodzicach.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze telefonu dla dziecka – podsumowanie

Aby telefon komórkowy był odpowiedni dla Twojego dziecka, powinien mieć kilka właściwości:

  • mały ekran o przekątnej ok. 5 cali
  • wytrzymała konstrukcja
  • wydajna bateria
  • umiarkowana cena
  • intuicyjna obsługa
  • transparentne koszty
  • możliwość ustawienia czasu przed ekranem
  • tryb kontroli rodzicielskiej

Ponadto rodzice powinni skonfigurować telefony komórkowe swoich dzieci przed ich pierwszym użyciem. Obejmuje to następujące kroki:

  • ustawienie różnych kont użytkownika, gdzie jeden z rodziców identyfikuje się jako „właściciel” urządzenia
  • ustawienie kodu PIN
  • blokowanie nieodpowiednich aplikacji
  • wyłączenie Bluetooth
  • blokowanie zakupów (np. w aplikacjach lub w sklepie z aplikacjami)
Słownik pojęć
  • Lokalizator GPS: funkcja w smartfonie, umożliwiająca lokalizację urządzenia
  • Udostępnianie rodzinie w Apple: funkcja na urządzeniach Apple, która pozwala rodzicom kontrolować telefon komórkowy dziecka
  • Link Google Family: funkcja Google, która pozwala rodzicom kontrolować telefon komórkowy dziecka
Źródła
  • https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1106/umfrage/handybesitz-bei-jugendlichen-nach-altersgruppen/
  • https://www.schau-hin.info/bildschirmzeiten
Zdjęcie redakcji
Zaufanie jest dobre, kwerenda jest lepsza!
Od 2005 roku redakcja dostarcza przydatnych informacji dotyczących Twoich ulubionych produktów. Nasi eksperci pomagają w wyborze artykułów i odpowiadają na najczęściej zadawane pytania.